Alimentația copiilor – interviu cu Tania Bordianu

COVER

„Școala altfel” a adus în clasele elevilor, pe lângă numeroase activități interesante, și ateliere de gastronomie, alimentația celor mici fiind un aspect foarte important.

Școala gimnazială nr. 75 „Leonardo da Vinci” a avut-o invitată pe Tania Bordianu. Antrenor de fitness și pasionată de bucătăria vegană și raw vegană, Tania le-a vorbit elevilor despre alimentația sănătoasă, mai ales în ceea ce privește dulciurile. Știm cu toții că cei mici adoră și preferă întotdeauna un dulce după masa principală și nu numai, iar Tania le-a demonstrat acestora că zahărul este un ingredient de care ne putem lipsi ușor în prepararea mult așteptatelor deserturi.
Şcolarii au nevoie de o nutriţie bogată, variată şi echilibrată, adaptată vârstei, iar prezența Taniei la școala gimnazială nr. 75 a fost un bun prilej să ne lămurim asupra acestui aspect. Așadar, am rugat-o să ne răspundă la câteva întrebări prin care să putem lămuri părinții despre ceea ce înseamnă într-adevăr o alimentație sănătoasă.

Care este povestea vizitei tale la școala Leonardo DaVinci și ce părere ți-au făcut cei mici?

Tania: Pentru că cei mici erau nerăbdători și curioși să învețe cât mai multe lucruri, am fost invitată de către un tatic, al cărui baiețel este elev la școala gimnazială „Leonardo da Vinci”.

În ce a constat mai exact cursul? Am văzut în fotografii că ați și gătit.

Tania: Am facut o rețetă simplă de bomboane fără zahăr, pe care le-au modelat chiar ei. Am transformat totul într-un joc, unde cei mici au spus care sunt fructele și legumele lor preferate, au ghicit ingredientele și au notat rețeta.

Ținând cont că sunt destul de mici, sunt copiii deschiși spre o alimentație sănătoasă?

Tania: Recunosc, aveam emoții, pentru că cei mici sunt foarte sinceri și îmi doream mult să le placă ceea ce am pregătit. Apoi, mi-am dat seama că dacă transformăm lucrurile serioase într-un joc, ei devin receptivi și deschiși.

În urma discuțiilor pe care le-ați avut, câți dintre copii cunoșteau de acasă importanța unei mese sănătoase?

Tania: Pe mine m-au surprins plăcut pentru că ei cunoșteau beneficiile fructelor și legumelor, în special fetițele.

În ultimul timp mâncarea raw-vegană are din ce în ce mai mulți adepți. Ce crezi despre acest „trend”? Ar trebui el adoptat de către noi toți sau e suficient să mâncăm sănătos?

Tania: Dupa părerea mea acest stil de viață este o alegere, are foarte multe beneficii, dar fiecare este stăpânul propriului corp și alegerile trebuie să fie personale.

Recomanzi unui copil să consume doar mâncare raw-vegană?

Tania: Nu sunt în măsură să fac asemenea recomandări, scopul meu a fost să îi învăț pe copii să mănânce cât mai natural, fără alimente procesate, sărace în nutrienți. Până la urmă natura vine cu tot ce are mai bun.

Mulți dintre noi ne întrebăm ce să mai mâncăm, astfel încât să fie cât mai natural. Ce înseamnă practic a mânca sănătos și cum să ne însușim mai bine acest lucru?

Tania: Ordinea în alimentație joacă un rol foarte important. Respectarea celor trei mese pe zi, servite la aceeași oră, multe legume și fructe, o hidratare cât mai bună (cu apă, nu sucuri carbogazoase) și obiceiul de a mânca acasă, nu la fast-food-uri sau restaurante unde nu putem controla calitatea ingredientelor.

Pentru a le ușura munca părinților, care sunt principiile tale în ceea ce privește alimentația copiilor?

Tania: Mare mi-a fost dezamăgirea să văd copii care au la pachețel biscuiti cu cremă, ciocolată, croissante. Aș sugera părinților să le puna copiilor la pachet cât mai multe fructe proaspete sau fucte uscate și nuci. Acestea îi vor ajuta să aibă energie și putere mai mare de concentare la ore, decât clasicele produse cu mult zahăr, care îi agită și îi obosesc.

Ce ar trebui să conțina o listă de cumpărături pentru masa unui copil?

Tania: Înainte de toate, părinții sunt un model pentru copiii lor. Dacă cei mici văd că părinții mănâncă salate, fructe, nuci, și ei vor păși pe aceleași urme. Lista de cumpărături ar trebui să conțină fructe, legume, salate, leguminoase (linte, naut, mazare, fasole etc.), pseudocereale (quinoa, hrișcă, mei, amarant etc.), nuci crude și semințe crude.

Tania ne inspira zi de zi, printr-o multitudine de mâncăruri cât mai sănătoase, dar și gustoase, ale căror rețete ni le face cunoscute pe site-ul ei, http://retetecutania.ro/ Așadar, aici puteți găsi cele mai variate și sănătoase mâncăruri, pentru cei mici, și nu numai, dar și alte informații despre nutriție, ce trebuie să știm despre ingrediente, precum și cursuri unde putem aprofunda cunoștințele despre „a mânca conștient și sănătos”.

Sursă foto: facebook – Retete sanatoase cu Tania