Analfabetismul digital, redus printr-un proiect derulat de Școala gimnazială nr. 95

cover proiect 95

Școala gimnazială nr. 95 a redus analfabetismul digital în rândul adulților și tinerilor din grupurile sociale vulnerabile, prin proiectul „TIC în viața cotidiană și educația digitală a adulților” din programul Erasmus +, finanțat de Comisia Europeană.

Tehnologiile digitale și internetul au devenit o parte inseparabilă a vieții noastre, astfel că mulți nici nu mai concep existența cotidiană fără a avea aparatură smart la dispoziție. Lipsa tehnologiei informației și comunicării, precum și a competențelor de utilizare a acesteia, face grupul țintă mai vulnerabil la fraudă și îl izolează și mai mult, mai ales pe cei din tânăra generație. Aceștia pierd avantajele sociale, educaționale și financiare ale tehnologiei moderne, după cum se arată și în motivația proiectului european.

Persoane care au abandonat școala și au un nivel de educație scăzut, persoane cu nevoi speciale, migranți și femei au avut la dispoziție, prin platforma de învățare interactivă www.ictproject.org, opt module on-line gratuite (word, excel, power-point, windows 7, internet, hardware, Android, IOS).

De asemenea, participanții au avut ocazia să învețe despre modul în care tehnologia digitală și internetul îi ajută în viața lor privată și profesională. Au luat parte la activități despre modul în care se pot promova pe internet, cum pot găsi informațiile de care au nevoie, dar și cum să plătească și să cumpere online în condiții de siguranță. Au aflat totodată că pe internet își pot găsi un loc de muncă și pot intra în legătură cu oameni care doresc să împărtășească experiențe, cunoștințe, opinii.

Cursurile de limba engleză au fost un alt domeniu de interes pentru participanți, precum și cel de artă fotografică și de povestiri digitale. Pornindu-se de la noțiunile introductive, cursul de limba engleză a pus accent pe convenția uzuală, pentru a avea un maxim de aplicabilitate. Pentru a asigura atractivitatea, s-au realizat lecții interactive cu joc de rol, s-au utilizat jocuri și alte metode de învățare non-formală.

Cursul de artă fotografică a cuprins o tematică bogată, începând cu structura aparatului foto, compoziția în fotografie, partea practică și terminând cu o introducere în Adobe Photoshop. Aceasta din urmă le-a oferit participanților posibilitatea editării minimale a unei fotografii, lăsând loc pasionaților să aprofundeze domeniul.

Evoluția în domeniul informaticii creează noi metode de învățare și de predare, iar poveștile digitale oferă un nou mod de a educa oamenii. Astfel, cursanții au fost provocați să conștientizeze poveștile care le-au modelat existența și i-au ajutat să se maturizeze. Construirea și apoi expunerea unor povești de viață i-au ajutat să se descopere, să se evalueze corect, să creeze lucruri noi, originale și să sporească încrederea în sine. Activitățile au pus accent pe interacțiunea dintre limbaj vizual, text și tehnicile multimedia.

Utilizarea noilor tehnologii, rețelele sociale și competențele digitale, producerea resurselor educaționale gratuite în diferite limbi străine, precum și sporirea gradului de incluziune și echitate sunt doar câteva dintre obiectivele pe care proiectul de parteneriat strategic și dialog structurat din programul Erasmus + a reușit să le aducă la îndeplinire.