Laboratoarele, spațiul de practică a științei pentru elevii noștri

IMG_0280

Conform unui studiu realizat pe un eșantion de 800 de elevi, 54,5% dintre aceștia sunt de părere că ar învăța mai mult din practică decât din teorie. Opinia liceenilor este general valabilă, dacă ținem cont de faptul că școala românească nu este una aplicată, iar majoritatea profesorilor alege metoda clasică de predare teoretică, din manuale.

Întreg procesul cuprinde însă, ca de obicei, și excepții. Două dintre acestea se regăsesc chiar în Sectorul 3, la Colegiul Național „Matei Basarab” și la Colegiul Tehnic „Costin D. Nenițescu”, unde elevii știu teorie, dar învață din practică. Dascălii le predau materiile în laboratoare performante, bine dotate, așa încât rezultatele școlare s-au îmbunătățit considerabil.

La Colegiul Național „Matei Basarab”, Elena Dobra, profesor de biologie, se mândrește cu un laborator muzeu, declarându-ne că elevii de aici „au Antipa la ei acasă”. De ce spune asta!? Pentru că înșiși reprezentanți ai Muzeului Național de Istorie Naturală Grigore Antipa au fost uimiți de achizițiile ce se regăsesc aici. Cum au ajuns la o asemenea performanță?! Ei bine, Elena Dobra „dă vina” pe profesorii dedicați, care, de-a lungul timpului, au reușit să transforme laboratorul de biologie al liceului într-un adevărat muzeu. Dezvoltarea laboratorului a fost și este însă posibilă și datorită elevilor, actuali sau foști, care, atașați de liceu, nu omit să aducă aici un exponat, atunci când au ocazia.

La „Costin D. Nenițescu”, colegiu cu o vechime considerabilă în învățământul industrial, toți elevii trec prin laboratoarele de chimie. Dotat cu patru astfel de laboratoare, fiecare cu specific, colegiul se mândrește cu cea mai bună dotare ca aparatură, substanțe și spațiu. Experimentul în laborator duce la eficientizarea învățământului și transformă elevul, dintr-un spectator la lecția de teorie, într-un practician. Când elevii sunt entuziasmați că au reușit să transpună în practică ceea ce au învățat la ora de teorie și că au ajuns la rezultatul dorit, acela e momentul în care se vede rodul muncii, după cum ne-a spus Cerasela Mitroi, profesor de chimie al Colegiului Tehnic „Costin D. Nenițescu”.

Având caracter experimental, științele exacte nu pot fi predate, învățate și evaluate fără a intra în laborator.